Health and LED

Dagsljus och vår hälsa

Dagsljuset behövs för att vårt cirkadianska system (kroppens inbyggda dygnsrytm) ska fungera på bästa sätt. Hur det hänger ihop berättar Klas Sjöberg, överläkare, lektor och ordförande i BrainLits vetenskapliga råd.

Dagsljus inomhus
BrainLits intelligenta ljusmiljöer efterliknar dagsljus inomhus, ett ljus som vi har ett naturligt behov av och som vi får när vi vistas utomhus. Ljuset gör oss piggare, vi orkar mer och sover bättre. Allt mer forskning visar på ljuset stora påverkan på vår hälsa, välbefinnande och effektivitet.

Vad händer i kroppen?
Det naturliga ljuset utomhus varierar både i färgspektra och intensitet under dagen. Dagsljuset har under förmiddagen en blåare ton på förmiddagen som gör oss piggare, till mer rödaktigt på kvällen för att vi ska varva ner för en god natts återhämtande sömn. Det kallare ljuset på förmiddagen ökar kortisolet och minskar melatoninet vilket gör oss piggare och mer fokuserade, medan den varma tonen ökar kroppens melatonin och minskar kortisolet som gör att vi känner oss avslappnade.

Variationen i dagsljuset påverkar dygnsrytmen, den cirkadianska rytmen, och behövs för att kroppen ska fungera på bästa sätt. En bra dygnsrytm ger en bättre sömnkvalitet och kroppen återhämtar sig och balanserar upp de olika systemen, exempelvis immunförsvaret. Hälsan förbättras och du orkar mer både på jobbet och på fritiden.

 

Health and daylight indoors

Why sleep is essential for less stress and what to do!

“The other day I was asked how to avoid disturbed sleep when caused by overload. At first, I was going to answer – “by looking at your sleeping habits” – but no, that is starting at the wrong end. That is treating a symptom, and the “disease” is still there” By Dr. Annika Sörensen, AskDrAnnika

Why do we sleep?  A TED-talk
“Russell Foster is a circadian neuroscientist: He studies the sleep cycles of the brain. And he asks: What do we know about sleep? Not a lot, it turns out, for something we do with one-third of our lives. In this talk, Foster shares three popular theories about why we sleep, busts some myths about how much sleep we need at different ages — and hints at some bold new uses of sleep as a predictor of mental health.”

The Nobelprize 1903 was awarded to Niels Ryberg Finsen, a danish researcher, with the motivation:
Prize motivation: “in recognition of his contribution to the treatment of diseases, especially lupus vulgaris, with concentrated light radiation, whereby he has opened a new avenue for medical science”