Midnatt

Sömntåget är igång

När sömnkvaliteten är som bäst går sömnen succesivt över mellan olika stadier i 90-minuters cykler. Från djupsömn vidare till en lättare drömsömn (REM-sömn) och sedan tillbaka in i djupsömn.

Vargtimmen

På tok för tidig morgon

Kroppstemperaturen är som lägst och sömnen som djupast. Så här dags vänder det cirkadianska systemet som styr vår dygnsrytm och blått ljus ska undvikas annars blir systemet förvirrat.
Dagen är igång

Pigg och redo för din dag

Solen har gått upp och ett blåaktigare och mer intensivt ljus gör det enklare att komma igång på morgonen. Ljuset gör att melatoninproduktionen avstannar och att hormonet kortisol ökar så kroppen vaknar.

Förmiddag

Mentalt fokuserad

Nivåerna av hormonet kortisol är högt och vi är fullt vakna och uppmärksamma. En bra tidpunkt för mentalt krävande aktiviteter

Solen står i zenit

Lunchtider för de flesta

Solen står som högst (utom när det är sommartid) och ljusintensiteten är maximal. Under eftermiddagen dalar kortisolet långsamt och ljuset får successivt en lägre färgtemperatur. Vi kan uppleva en dipp i uppmärksamheten och en extra dos ljus efter maten kan höja vakenheten.

Eftermiddag

Lite småsömnig?

Ljuset utomhus börjar mattas av men det är fortfarande påtagligt ljust. Med utomhusljus inomhus klarar vi eftermiddagsdåsigheten lättare.

Kväll

Kurar skymning

Dags att minska exponeringen av det blåaktiga ljuset under kvällen för en god natts sömn. I de flesta datorer, mobiler och surfplattor minskas ljuset numera automatiskt.

Snart sovdags

Klockan nio på kvällen

Kortisolnivån går ner och melatoninet är berett att ta över. Efter en lång dag med tillräckligt utomhusljus har melatoninet producerats ostört hela dagen och vi får en god natts sömn.

 

Soluppgång och solnedgång. Inomhus.

 Dagsljuset styr vår naturliga dygnsrytm och är viktigt för att vi ska må bra och känna oss pigga. Men ljuset i våra lokaler, arbetsplatser, skolor och sjukhus är sällan anpassat till vår naturliga rytm. I BrainLits ljusmiljöer med BioCentric Lighting™ återskapas ljuset inomhus att efterlikna det naturliga ljus vi skulle fått om vi varit utomhus på den mest optimala dagen. BrainLits ljusmiljöer ger dig mer energi och du känner dig piggare som i sin tur gör att du sover och jobbar bättre.

BioCentric Lighting™

”Jag behöver inte längre använda glasögon när jag läser serienumret på våra produkter”

Anställd, Konsultbolag

Variation i dagsljuset påverkar dygnsrytmen, och behövs för att kroppen ska fungera på bästa sätt.